Як приручити лонгборд: 8 кроків для райдерів-початківців
Лонгборди схожі на скейти, але тільки з першого погляду. Скейти - це короткі дошки для трюків в скейт-парках або на змаганнях, і не більше (є ще універсальні моделі, щось середнє між скейтом та лонгом). Лонгборди ж - дошки для комфортного катання на довгі дистанції, гонок, спусків по гірському серпантину і пагорбах, для поїздок на роботу і покатушок з друзями, тому їх довжина часто більше метра!
Хоча лонгборди ідеальні для серфінгу по асфальту (дошки більш стабільні, з більш м'якими і великими колесами, що дозволяють отримати фан від їзди навіть по грубому або потрісканому асфальту), це не означає, що на них не можна трюкачити. Слайди, фліпи, шовіти, оллі і денсінг на лонгах змушують глядачів завмерти від захвату!
Скористайтеся нашими порадами від магазину спорттоварів Keeperstore і знайомство з лонгбордом принесе максимум користі та дозволить розкрити власний стиль для отримання неймовірного задоволення від катання!
Крок 1. Вибираємо взуття та захист
Взуття для лонгборда повинне бути з пласкою підошвою, тому про кросівки відразу забудьте! У той же час кататися у в'єтнамках також не варіант, якщо звичайно ви не профі, що віддає перевагу карвінгу. Ідеально підходять міцні кеди і снікерси (sneakers), причому на виробнику економити не слід, так як при «фут брейку» (найпоширеніше гальмування) пригальмовування проводиться всією стопою.
Спеціальні скейтерські кеди добре підійдуть для лонгборду, вони мають підошву з особливої жорсткої гуми, яка тримається набагато довше, ніж в бігових кросівках. Підходящі скейтерські кеди випускають виробники Etnies, Dekline, Element Footwear, Lakai, Supra, Emerica, Fallen, Orchid, спеціальні серії представлені в Nike та Adidas. Кеди фірм DC, Vans, Adio і Circa, хоч і називаються скейтерськими, мають слабку підошву.
Що стосується захисту - на першому місці повинен бути шолом, і це стосується не тільки новачків. Спуски, швидка їзда і навіть «трохи небезпечні» трюки повинні виконуватися тільки в шоломі. Для даунхіллу потрібен фуллфейс-шолом, але навряд чи новачок буде починати з цього стилю! Після шолома за важливістю йдуть слайд-рукавички, потім наколінники, налокітники і захисні шорти для захисту «п'ятої точки» та стегна.
З компаній-виробників надійного захисту для лонгбордингу можна порекомендувати американського виробника Triple8, спонсора багатьох лонгбордистів по всьому світу. "Три Вісімки" випускають не тільки шоломи, але і захист колін, налокітники, рукавички, захисні шорти і аксесуари.
Захист дійсно необхідний: дошка у новачка може виїхати з-під ніг навіть на плоскачі (удар потилицею) або різко зупинитися на місці (падіння на коліна-долоні – в кращому випадку). При навчанні слайдів падіння будуть в різні боки, тому максимум захисту буде не зайвим.
Крок 2. Вибираємо дошку під свій стиль
На лонгборді можна їздити на роботу або кружляти навколо студмістечка, з'їжджати з гірки або нестися по крутому схилу чи гірському серпантину, їздити в пулі або динамічно катати через бордюри і міські перешкоди.
Для кожного стилю їзди існує своя дошка з певним діаметром і шириною коліс, формою деки, еластичністю прогину (флексом), довжиною та ін. Рекомендації щодо вибору дошки наступні:
- Спробуйте проїхатися на дошці друга, або як мінімум при покупці лонгборду в магазині станьте на нього і оцініть свої відчуття – чи комфортно вам.
- Читайте інтернет-відгуки, де власники дошки видають список її сильних і слабких сторін. Також ви можете залишати свої відгуки та враження про актуальні моделі серед райдерів, наприклад, про круїзери, лонгборди для даунхілла або оригінальні пенні борди.
- Якщо ви знаєте, який стиль збираєтеся катати (щоб визначитися, зазвичай досить подивитися YouTube ролики), можна зайти на сайт солідного виробника лонгбордів, наприклад Landyachtz, де кожна дошка має рейтинг кожного зі стилів: стріт, фрірайд, даунхілл, карвінг, круїзинг. За рейтингом можна зрозуміти, чи підійде конкретний лонг для вашої мети.
Чим довше лонгборд, тим він більш стабільний, але в той же час, його гнучкість і маневреність буде знижена. Укорочені лонги більш гнучкі і менш стабільні (з них простіше впасти), але вони ідеальні для пулів.
Крок 3. Визначаємось, яка нога позаду
Стійка на лонгборді, як і на сноуборді або скейті, може бути правою ногою вперед (гуфі, goofy) або лівою ногою вперед (регуляр, regular). Як визначитися? Є кілька способів:
- Народний спосіб: станьте рівно, зсуньте ноги разом і попросіть друга стати впритул позаду і штовхнути. Зробили? Зверніть увагу, яку ногу ви виставили, щоб не впасти - вона і буде «задньою».
- Спосіб зі сходами: підійдіть до сходів і зробіть перший крок. Якою ногою ви це зробили? У 90% випадків це і буде «задня» нога!
- Спосіб із м'ячем: сядьте на землю і поставте перед собою м'яч. Тепер встаньте і вдарте його ногою - ця нога буде «задньою».
Яким би не був спосіб, він не дає 100% гарантію правильного визначення положення ніг - катайтеся так, як вам зручно. Однак статистика така: більшість правшів – «регуляри», відповідно шульги в більшості своїй – «гуфи».
Крок 4. Вчимося стояти на лонгборді
Знайдіть великий рівний майданчик, типу автостоянки - чим більше, тим краще. Станьте на лонгборд, злегка поприсідайте, щоб відчути його пружність, сядьте і встаньте. Спробуйте стоячи на лонгборді пошаркати по ньому, попереставляти ноги в інші точки дошки, не сходячи з неї. Так ви звикнете до лонгборду.
Далі слід визначитися, в якому місці дошки повинні стояти ноги. Станьте на лонг боком, поставте ноги між підвісками трохи ширше, ніж ширина плечей. «Передня» нога повинна бути розвернута назовні, приблизно на 45 градусів. «Задня» нога також повинна бути повернута в ту ж сторону, але злегка, на пару градусів. Така позиція є базовою, і після декількох заїздів ваше тіло саме підкаже, яке положення ніг для вас більш зручне.
Крок 5. Відштовхування та їзда по прямій лінії
Стоячи на лонгборді, поставте «задню» ногу на землю і відштовхніться нею, а коли рух почався, ставте ногу на дошку – такий розгін називається «пушинг» (pushing). Для збільшення швидкості руху необхідно або відштовхнутися сильніше, або зробити кілька поштовхів поспіль.
Якщо вам комфортніше відштовхуватися «передньою» ногою - це не заборонено. Більш того, такий розгін вважається досить кльовим серед райдерів, і називається «монго» (mongo).
Дуже важливо зрозуміти, що чим нижче центр ваги, тим комфортніше буде на лонгборді. Експериментуйте з величиною згину ніг під час руху!
Наступний етап навчання - випробувати лонгборд на пагорбі з мінімальним ухилом. Для цього підійде дорога без транспорту, пологий спуск до автостоянки, доріжка на території університету – ухил повинен бути дуже незначним, «ніжним». Просто станьте на лонгборд і під дією сили тяжіння рух до низу схилу почнеться автоматично, відштовхуватися не потрібно. Потім виконайте те ж саме, але відштовхнувшись один раз. Після декількох спусків ви відчуєте себе більш впевнено і комфортно.
Крок 6. Вчимося зупинятися
Для того щоб зупинитися під час руху на лонгборді, є кілька способів. Починати навчання варто з найпростішого - фут брекінгу (footbreaking), який полягає в гальмуванні підошвою. Само собою, цей спосіб передбачає, що ви у взутті, а не босоніж.
Для того щоб гальмувати ногою під час руху, потрібно зробити кілька речей:
- Стати корпусом (грудьми) чітко вперед, у напрямку руху.
- Пальці опорної ноги повинні бути спрямовані до носа дошки.
- Вага повинна передаватися на опорну ногу.
- Під час руху опускайте «задню» ногу так, щоб в момент зіткнення з асфальтом підошва була паралельна землі. Нога повинна бути випрямлена, корпус не повинен нахилятися вперед або назад (пам'ятаємо, що вага повинна зосереджуватися на опорній нозі).
- Момент гальмування повинен бути плавним, зустріч підошви і асфальту - бути поступовою, а не різкою. Як наслідок, натискання на асфальт буде легким і рівномірним.
Вчитися фут брекінгу потрібно там, де в гальмуванні немає необхідності, і на низьких швидкостях. Вміння прийде з практикою, по-іншому не буває.
Є класний спосіб гальмування, який для новачків не підходить, але про нього варто згадати, бо виглядає він круто і є оптимальним для даунхіллу і великих швидкостей. Це - слайд "колман" (coleman slide). Станете досвідченим райдером, подивіться на YouTube цей трюк і можете опановувати даунхілл.
Якщо при їзді щось пішло не так, іншим способом зупинки для новачків буде зістрибування з дошки. Працює такий спосіб дуже добре. Просто націліть лонгборд на щось, що не знищить його після зіткнення, і зістрибуйте. Для того щоб відточити таку зупинку, знайдіть рівний плаский майданчик без ухилу і відштовхніться кілька разів для набору швидкості. Потім практикуйтеся – зістрибуйте! Такий досвід дозволить відточити майстерність володіння лонгбордом.
Крок 7. Карвінг та круїзинг
Якщо під час їзди нахилитися вперед або назад, лонгборд починає поворот у бік нахилу, і чим ближче до асфальту наближаються ваші п'яти або пальці ніг, тим крутіше дуга, яку описує дошка. Такий стиль катання називається карв, або карвінг (carve, carving). Тренуйтеся катати карвінг, нарізаючи плавні дуги по не надто крутому схилу. Сила поштовхів при карві повинна бути сильнішою, так як рух буде сповільнюватися. До речі, за допомогою карвінгу можна регулювати швидкість спуску – поекспериментуйте з цим, щоб відчути себе в ролі повелителя швидкості. Глибокий поворот на 90 градусів з жорстким карвом - ще один спосіб зупинити лонгборд.
Слайд (slide), або ковзання – один із різновидів карвінгу, але слайди – справа досвідчених райдерів, тому розкривати цю тему в даній статті ми не будемо.
Чим нижче ви присідаєте під час карвінгу, тим більше швидкість повороту, і навпаки.
Круїзинг - це катання, що поєднує їзду по прямій і плавний, контрольований карвінг для отримання фана, без гонки за швидкістю або екстримом. Мета круїзингу - дістатися з пункту А в пункт Б в максимальній розслабленості. Опанувавши повороти на лонгборді, ви без зусиль зможете круїзити. Головне – щоб дошка це дозволяла.
Дошки для карвінгу і круїзингу найдовші – 75-150 см.
Якщо на цьому етапі ви навчитеся дивитися не на свої ноги під час руху, а на дорогу попереду вас, тіло саме пристосується до того, що відбувається, і в подальшому освоювати лонг буде простіше.
Крок 8. Карвінг із пагорба
З практикою новачки хочуть пробувати щось іще, тому наступний крок для початківців – освоїти карвінг на більш крутих схилах і пагорбах. Якщо до цього ви тренувалися без шолома - саме час його одягнути, навіть якщо вам здається, що ви досвідчений райдер. Також для спуску з пагорбів характерні підвищені швидкості, тому не зайвими будуть захисні наколінники і налокітники. Для хілл-карвінгу краще вибрати дорогу без автотранспорту, а ще краще - попросити друга їхати ззаду на авто з включеною аварійкою, щоб автомобілі, які обганяють його, знали, що попереду «щось є» і знижували швидкість.
Карвінг із пагорба не має принципових відмінностей від карвінгу по схилу, але швидкість тут буде вища і зупинитися складніше. Не турбуйтеся, якщо пару раз впадете, просто повертайтеся на дошку.
Для новачка перерахованих вище кроків більш ніж достатньо, а наступними етапами пізнання лонгборду буде відточування техніки катання і освоєння слайдів та трюків. Як і скейтбординг, лонгбординг є мистецтвом – з практикою ви зможете не тільки відточити власний стиль, але і придумати щось нове!